More

    Невъзстановяването на суми от авиокомпаниите ощетява клиентите и туристическата индустрия

    ЕКТАА и АБТТА настояват това да се промени

    Брюксел/София. Европейската асоциация на туроператорите и туристическите агенти (ЕСТАА) настоява Европейската комисия и IATA да предприемат спешни действия за защита на правата и интересите на пътниците и туристическите компании при фалит и анулиране на полети от страна на авиокомпаниите. АБТТА като единствен представител на българските туроператори в най-голямата европейска браншова организация се присъединява към това искане.

    Преди седмица белгийската авиокомпания „Air Belgium“ обяви решението си да прекрати всички пътнически полети от 3 октомври 2023 г. Докато се опитват да преодолеят  последиците от това внезапно решение, пътниците и туристическите компании са в шок, тъй като „Air Belgium“ не успява да възстанови предплатените суми на никой засегнат от решението.

    За пореден път авиокомпания спира процеса на възстановяване на суми, като в същото време от туристическите агенции се изисква да преведат допълнителни суми за бъдещи полети, които вече са отменени, се посочва  становището на ЕСТАА.

    Иван Грошев: Програмата за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини е неотложна за България

    Air Belgium е започнала процедура за съдебна реорганизация – правен механизъм, предназначен за замразяване на дълга и договаряне на условията за погасяване в рамките на пет години. Белгийски медийни източници предполагат, че ако този план получи одобрение от съдебните органи, пътниците ще трябва да чакат до една година за възстановяване на средствата. Това явно незачитане на правата на пътниците е в противоречие с Конвенцията на ЕС за правата на авиопътниците (EU Air Passenger Rights Regulation Reg. 261/2004), която постановява, че пътуващите имат право на възстановяване на разходите в рамките на седем дни след отмяната на полета.

    „Неуспехите и последващото прекратяване на дейността на авиокомпаниите представляват сериозен проблем, който оставя потребителите си уязвими и финансово затруднени. От 2017 г. насам са регистрирани повече от 140 подобни случая“, коментира президентът на ECTAA Франк Оостдам. По думите му пътниците, които са закупили туристически пакети, са значително по-добре защитени, но това създава допълнителна тежест за туроператорите, които обикновено са малки и средни предприятия. Туроператорите са задължени да осигурят алтернативни билети за своите клиенти, които винаги струват толкова по-скъпо, колкото по-близка е датата на пътуването.  В същото време авиокомпаниите не им връщат сумите, заплатени за първоначално отменените полети.

    Сийка Кацарова: Новата програма на МТ за подпомагане на черноморските общини чрез реклама ще увеличи конкурентоспособността на туристическата индустрия

    Това нарушаване на конкуренцията в туристическата индустрия има далечни последици и е в ущърб на потребителите. Наложително е тези неотложни въпроси да бъдат разгледани спешно по време на предстоящото преразглеждане на Директивата за пакетните туристически пътувания и в рамките на законодателството за правата на пътниците.  Европейската комисия трябва да предприеме бързи и решителни действия за защита на правата и интересите на пътниците и туристическите компании, обслужващи своите клиенти“, посочва президентът на ЕСТАА.

    До момента независимо, че дадена авиокомпания обявява финансови затруднения и анулира полетите си, IATA задължава агенциите да платят всички билети, които са били издадени междувременно.

    Председателят на АБТТА Димитрина Горанова припомня, че агенциите плащат обща сума към IATA за всички издадени билети, независимо от авиокомпанията. Ако агенцията не изплати пълния размер на тази сума в определен срок, IATA спира правата на агенцията да издава нови билети.

    Нещо повече, според правилата на работата на IATA дори при анулирани полети на авиокомпанията и при спрени функционалности на системите агенциите да заявят рефънд по тези полети, агенциите са длъжни да заплатят сумите по анулираните билети.

    Подобна бе ситуацията в началото на пандемията, когато всички авиокомпании спряха функционалностите на системите за заявяване на рефънд и в продължение на няколко месеца не възстановяваха никакви пари, а агенциите трябваше да се справят кой както може с потърпевшите клиенти. Но тогава поне имаше форсмажорни обстоятелства.

    Крайно време е това да се промени и АБТТА напълно подкрепя позицията на ЕСТАА, посочва Димитрина Горанова.

    Последни публикации

    spot_img

    Свързани публикации

    3 Comments

    1. ните се оказват в по-добра позиция, тъй като не са задължени да предоставят алтернативни билети или обезщетение на пътниците. Този проблем трябва да бъде решен и ЕКТАА и АБТТА правилно поставят искане към Европейската комисия и IATA да предприемат необходимите мерки за защита на правата и интересите на пътниците и туристическите компании в подобни ситуации.

    2. интересите на туристическата индустрия и за промяна в политиката на авиокомпаниите. Тяхната искане е да се облекчат правилата и условията при промяна на резервациите и отмяна на полети, особено в условията на пандемията. Това е необходимо, тъй като секторът на туризма е сериозно засегнат от ограниченията и мерките за борба с COVID-19. ЕСТАА иска по-голяма гъвкавост и справедливост в отношението към пътниците и туристическите агенти, за да се поддържа доверието и стабилността на пазара.

    3. и интересите на туристическите агенти и туроператорите. Безспорно, тези две организации играят важна роля в развитието на туризма в Европа и са необходими за опазването на правата на пътуващите. Настояваме да се промени отношението към тях и да им се осигури необходимата подкрепа и защита. Тоест, ЕКТАА и АБТАА прави следователните стъпки за налагането на нови норми в ЕСТАА.

    Leave A Reply

    Please enter your comment!
    Please enter your name here